Zázračné flavonoidy: Najsilnejšie antioxidanty nájdeme aj v úplne bežných potravinách!

28.05.2018

Keď sa povie antioxidanty, väčšina ľudí si predstaví vitamínmi nabité potraviny. Napríklad ovocie. Ale čo si máme predstaviť pod pojmom flavonoidy? Kde všade tieto rastlinné látky nájdeme a prečo sú prírodným zázrakom? To nám prezradila známa odborníčka na výživu doktorka Alžbeta Béderová.

 

Okrem stresu v práci a osobnom živote existuje aj tzv. oxidačný bunkový stres, ktorý vyvolávajú voľné kyslíkové radikály, a ktorý narúša antioxidačnú ochrannú bránu organizmu. Keď telo nie je schopné ubrániť sa pôsobeniu voľných radikálov, resp. medziproduktov metabolizmu kyslíka vznikajúcich počas každodenných fyziologických pochodov, následkom môže byť niektoré z obávaných civilizačných ochorení.

Čítajte viac: Tajomstvo národných kuchýň odhalené: Veľkým prekvapením sú Francúzi!

„Ak človek dlhodobo žije v znečistenom prostredí, zle sa stravuje, fajčí, často čelí stresu a nemá dostatok fyzickej aktivity, jeho organizmus môže podľahnúť škodlivému pôsobeniu voľných radikálov s následným poškodením buniek,“ vysvetľuje doktorka Alžbeta Béderová, odborníčka na výživu z Poradne zdravia Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Bratislave (RÚVZ BA).

„K najbežnejším voľnoradikálovým ochoreniam patrí ateroskleróza, srdcovo-cievne choroby, infarkt, mozgová príhoda, cukrovka, rakovina, Parkinsonova a Alzheimerova choroba, ale aj predčasné starnutie,“ dopĺňa odborníčka.

Najlepšie zdroje antioxidantov

Ako ďalej pokračuje expertka, bohatým zdrojom antioxidantov sú ovocie a zelenina, ale tiež strukoviny, orechy, semienka, koreniny, zelený čaj, káva či červené víno. Práve v týchto potravinách nájdeme jedny z najpozoruhodnejších biologicky aktívnych látok – antioxidanty zvané flavonoidy.

 

„Flavonoidy sú polyfenolové zlúčeniny syntetizované v rastlinách, ktoré ovplyvňujú ich farbu, opeľovanie, a súčasne ich chránia pred patogénmi, predátormi a UV žiarením. Hoci je známych okolo niekoľko tisíc druhov flavonoidov, v našej výžive sa ich nachádza približne 20,“ dodáva lekárka.

Vysoký obsah flavonoidov má napríklad cesnak a cibuľa, pór, kapusta, zeler, petržlen a z ovocia citrusy (červený grep), čučoriedky či jablková šupka

 

Chránia aj pred rakovinou

Z výskumov vyplýva, že flavonoidy chránia pred nádorovým bujnením. Vedci predpokladajú, že nedostatok týchto látok v potrave môže zvyšovať riziko vzniku rakoviny hrubého čreva a konečníka, ale aj iných ochorení tráviaceho traktu. Sú tiež osvedčenou prevenciou vírusových a bakteriálnych ochorení, uzatvára doktorka Béderová.

Fotogaléria


Tagy:
antioxidanty flavonoidy voľné radikály

28.05.2018  |  Foto: Pixabay.com, Gettyimages.com  |  Zdroj: zh

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia