Je zdravšia tvrdá alebo mäkká? Hygienici prezradili, čo obsahuje pitná voda z vodovodu

20.04.2018

Obyčajná pitná voda je skutočným prírodným pokladom! Jej hodnotu však nie vždy dokážeme doceniť. Pitná voda z vodovodu nie je zbavená živín, ako si ľudia niekedy mylne myslia. Naopak, je významným zdrojom zdraviu prospešných látok.

Pitná voda obsahuje množstvo dôležitých stopových látok, pripomínajú hygienici v novej príručke určenej pre verejnosť s názvom Význam obsahu stopových látok v pitnej vode pre zdravie človeka. Jej pitie však musí byť bezpečné, také sú hygienické štandardy na Slovensku aj inde vo svete.

Čítajte viac: Keď vám voda môže ublížiť: O takomto čase na tekutiny radšej zabudnite!

Podľa súčasnej slovenskej legislatívy je pitná voda „voda v jej pôvodnom stave alebo po úprave určená na pitie, varenie, prípravu potravín alebo na iné domáce účely bez ohľadu na jej pôvod a na to, či bola dodaná z rozvodnej siete, cisterny, alebo ako voda balená do spotrebiteľského balenia a voda používaná v potravinárskych podnikoch pri výrobe, spracovaní, konzervovaní alebo predaji výrobkov alebo látok určených na ľudskú spotrebu.“

Čítajte viac: TEST bežne predávaných čajov sklamal: Nálezy, kvôli ktorým dáte radšej prednosť čistej vode

Samozrejmosťou je, že by pitná voda nemala obsahovať žiadne mikroorganizmy, parazity ani iné látky, ktoré môžu ohroziť ľudské zdravie.

Významný zdroj horčíka a vápnika

„Pitná voda nikdy nie je chemicky čistou zlúčeninou H2O, ale je systémom vo vode rozpustných plynov, minerálnych a organických látok,“ ozrejmuje Úrad verejného zdravotníctva SR. Je významným zdrojom minerálnych látok a stopových prvkov, ktoré si organizmus nevie sám vytvoriť. „Medzi hlavné stopové prvky patria vápnik, horčík, fosfor, fluór (podieľajú sa na stavbe kostí, zubov a membránových štruktúr); sodík, draslík (ovplyvňujú reguláciu vodnej a elektrolytovej rovnováhy); zinok, meď, selén, mangán (enzýmové katalyzátory); železo (transport kyslíka), jód a chróm (hormonálne funkcie),“ vymenúvajú odborníci.

Dopĺňajú, že stopové prvky sa do pitnej vody dostávajú prirodzeným spôsobom z geologického podložia, cez ktoré voda prechádza alebo sa môžu do vody aj cielene pridávať (napr. v minulosti fluór).

„Vápnik a horčík sú pre ľudské zdravie nevyhnutné, pretože organizmus si ich nevie sám vytvoriť. Základným zdrojom príjmu oboch, vápnika i horčíka, sú potraviny, ich príspevok z vody k dennému príjmu sa pohybuje v rozmedzí od 5 do 20 percent,“ spresňujú.

Vápnik v tele plní funkciu základnej stavebnej zložky kostí a zubov, zohráva nezastupiteľnú úlohu pri prenose nervových vzruchov, zodpovedá za kontrakcie svalov a ciev či zrážanlivosť krvi. Jeho nedostatok je spojený so zvýšeným rizikom výskytu osteoporózy, obličkových kameňov, hypertenzie, ochorení ciev srdca a mozgu a inzulínovej rezistencie. Odporúčaná denná dávka vápnika pre dospelú populáciu SR sa pohybuje v rozmedzí 1 000 – 1 600 mg/deň, uvádza hygiena.

Druhým najdôležitejším minerálom je horčík, ktorý je kofaktorom pre viac ako 350 bunkových enzýmov energetického metabolizmu. Zabezpečuje normálny tonus ciev a citlivosť na inzulín a je tiež potrebný pre prenos nervových vzruchov. Nízke hodnoty horčíka v tele bývajú pri hypertenzii, preeklampsii, ischemickej chorobe srdca, 2. type diabetes mellitus a pri metabolickom syndróme. Odporúčaná denná dávka horčíka pre dospelú populáciu SR sa podľa ÚVZ SR pohybuje v rozmedzí 300 – 420 mg/deň.

Tvrdosť vody má svoje výhody

Voda sa okrem pomeru obsahu stopových prvkov môže líšiť aj tvrdosťou, ktorá je daná súčtom horčíka a vápnika. „Vápnik a horčík sa do vôd dostávajú vylúhovaním vápencov a dolomitov, preto sa tvrdosť vody v rôznych geologických oblastiach často líši,“ vysvetľujú odborníci.

Zo zdravotného hľadiska je lepšie piť tvrdšiu vodu, pretože má preventívny efekt pri srdcovocievnych ochoreniach a pôsobí tiež antioxidačne – vápnik a horčík zabraňujú vstrebaniu niektorých toxických prvkov a ich prechodu z čriev do krvi a takáto voda aj lepšie chutí.

„Pokiaľ je pitná voda, ktorú využívate v domácnosti na pitie a prípravu pokrmov mäkká, treba dbať na dostatočný príjem vápnika a horčíka z potravy. Hlavným zdrojom vápnika v potrave sú mlieko a mliečne výrobky, predovšetkým syry, z ktorých človek čerpá až 50 percent ich dennej dávky. Bohatým zdrojom vápnika je aj rybie mäso a vajcia. Vápnik sa nachádza aj v rastlinných zdrojoch, v  sóji, brokolici, vo fazuli, v maku, orechoch, mandliach – avšak využiteľnosť z týchto zdrojov je nízka. Najlepším zdrojom horčíka v potrave je rastlinný chlorofyl (zelené časti rastlín), ďalej kakao, orechy, sója, obilniny, strukoviny, ale aj mlieko a mliečne výrobky,“ upozorňuje ÚVZ SR.

Fotogaléria


Tagy:
pitná voda vápnik horčík tvrdosť vody

20.04.2018  |  Foto: Gettyimages.com, Thinkstock.com  |  Zdroj: zh

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia