Ruky preč od tejto ryže: Lekárka upozorňuje, prečo obľúbenú prílohu radšej vynechať

23.11.2017 | Diskusia

Patrí k najobľúbenejším prílohám, či už k mäsu alebo k dusenej zelenine. Málokto sa jej dokáže úplne vzdať. Preto vás zrejme "zabolí" fakt, že z hľadiska výživy je ryža zlou potravinou! Hoci nejde o žiadnu novinku, teraz zistíte priamo od lekárky, prečo je taká nezdravá!

Pri porovnaní bielej a celozrnnej ryže je jasné, ktorá z nich to vyhrá, čo sa týka zdravia. Ak si pochutnáme na bielej ryži, naše telo ju rýchlo strávi a takmer hneď spracuje na cukor. Výsledkom je zasýtenie na krátky čas. Celozrnnú ryžu zase telo spracuje pomaly a ešte dlhšie obdobie prináša energiu.

Bez výživy a s nadváhou

Podľa lekárky z kliniky v Clevelande biela ryža neposkytuje takmer žiadnu výživu, ako sa uvádza na uk.businessinsider.com! Možno ju prirovnať k rafinovaným uhľohydrátom, nachádzajúcim sa v bielom chlebe, pečive, cestovinách či v niektorých cereáliách. Podľa odborníčky je lepším riešením siahnuť po hnedej ryži.

Konzumácia rafinovaných sacharidov môže viesť k nárastu hmotnosti, čo je už len krôčik k vzniku nadváhy či obezity. Zistil to výskum, zverejnený v časopise Journal of Food and Nutrition Research, ktorý analyzoval údaje z 50 štúdií, ktoré sa venovali strave a priberaniu. Čím viac rafinovaných obilnín účastníci štúdií jedli, tým viac zvykli pribrať počas obdobia trvania štúdie. Naopak, ak si dopriali celozrnné jedlá, ručička na váhe ukázala menšie číslo.

Z rafinovaných obilnín sa stávajú menej nutrične bohaté potraviny kvôli ich spracovaniu. Výrobcovia zvyknú odstraňovať výživné a na vlákninu bohaté vonkajšie šupky, ako sú klíčky a otruby. Tým majú rafinované obilniny menej bielkovín, vlákniny, vitamínov a iných výživných látok ako celozrnné.

Je tu však aj iný problém! Odborníčka na výživu a dietologička v New York's Memorial Sloan-Kettering Cancer Center Cara Anselmová upozorňuje, že rafinovaných sacharidov sa môžeme ľahko prejesť. Je jednoduché dopriať si zvýšené množstvo sladkých nápojov a potravín s obsahom cukru.

Ideálne stravovanie

Napriek tomu však nemusíme úplne odmietať sacharidy. Stačí ich len nahradiť zdravšou variantou, ako sú hnedá ryža a celozrnný chlieb. Existujú aj výživné uhľohydráty, ktoré obsahujú vlákninu, ako strukoviny, ovocie a zelenina. Ideálnym krokom k zdravšiemu "ja" je strava založená na celozrnných potravinách, ovocí, zelenine a chudých bielkovín.

Fotogaléria

23.11.2017  |  Foto: Pixabay.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia