Cukor nie je až taký zlý, ako si mnohí myslia: Benefit, ktorý vás dostane

13.09.2017 | Diskusia

Počúvame o tom zo všetkých strán. Znížený príjem cukru má množstvo výhod pre ľudské zdravie: znižuje krvný tlak, riziko srdcového infarktu a taktiež riziko vzniku demencie. Hoci kontrola množstva prijatého cukru nie je na škodu, podľa lekára - špecialistu na zdravie mozgu, môže mať cukor pozitívne účinky!

 

"Cukor je životne dôležitý pre zdravie ľudského mozgu," povedal Dr Drew Ramsay pre Well + Good.

Ako ďalej vysvetľuje, naše mozgy prijmú denne až 400 kalórií glukózy, ale to neznamená, že by sme mali skonzumovať čokoládové tyčinky, ktoré podporia zdravie nášho mozgu. Všetko je to o tom, odkiaľ dostane naše telo dávku cukru.

Čítajte tiež: Je sušené ovocie skutočne zdravé? Na toto si dajte pozor!

Smelo do prírodného cukru!

Fruktóza - cukor nachádzajúci sa v mnohých umelých, spracovaných potravinách - nie je pre vaše telo prínosom. Ale prírodné cukry - tie, ktoré sa nachádzajú v mede, javorovom sirupe a ovocí - môžu pomôcť zlepšiť zdravie mozgu.

V poslednej dobe sa veľa diskutuje o tom, či prirodzene sa vyskytujúce cukry sa skutočne pre nás zdajú byť lepšie ako rafinované, ale Ramsay verí, že to tak je.

Podľa odborníka je najlepšie zjesť celé ovocie ako šťavu. Dôvodom je fakt, že konzumácia ovocia v tekutej forme spôsobuje oveľa väčší skok inzulínu, čo vedie k tomu, že vaše telo prechádza do režimu na ukladanie tukov. Celé jablko má viac vlákniny a skonzumujete ho pomalšie ako pohár šťavy, aj preto je to lepšia voľba.

Je tiež potrebné poznamenať, že zo 400 kalórií, ktoré váš mozog potrebuje, len asi štvrtina z toho má pochádzať z denného príjmu cukru - Národná zdravotná služba (NHS) odporúča, aby dospelí neprijali viac ako 30 g voľných cukrov denne, čo je zhruba sedem kociek cukru. Stredne veľký banán napríklad obsahuje asi 14 g prírodného cukru. Banány a napríklad aj zimná kapusta, ktorá obsahuje cukor, sú potraviny s nízkymi glykemickými indexmi, takže uvoľňujú energiu pomaly a nezvyšujú hladinu inzulínu.

Taktiež treba spomenúť, že ľudský mozog môže fungovať aj na ketónoch, ktoré sú preň efektívnym palivom a "ktoré sa vyrábajú z uskladnenej energie v tuku v čase pôstu alebo keď zjete menej ako 60 gramov sacharidov denne," hovorí Ramsey.

Rovnako ako v prípade sacharidov a tukov, netreba úplne zahvrhovať cukor. Menšie množstvo a správny druh cukru môže skutočne pomôcť vášmu mozgu a zlepšiť tak schopnosti.

13.09.2017  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia