Zábudlivosť, modriny či zápal: Signály tela prezrádzajú, čo vo vašom jedálničku chýba!

14.05.2018

Nevonia vám zelenina? Jej nedostatočné množstvo v strave môže mať negatívne dopady na zdravie. Keď telu chýbajú výživné látky, vysiela rôzne signály. Poznáte ich?

Niektoré pokrmy sú bez ohľadu na vôňu smutné na pohľad, pretože im chýba farba. Zelenina okrem toho, že jedlo oživuje, zaručuje aj vyváženú výživu sa správnym množstvom vitamínov a minerálnych látok, píše taliansky denník Corriere della Sera.

Čítajte viac: Vplyv usadenín na jednotlivé telesné orgány: Nánosy odpadu dokážu zamávať s celým telom!

Nedostatok vitamínu C môže podporovať vznik modrín, krvácanie ďasien a skracovať dobu uzdravovania. Jeho prísun zabezpečí konzumácia paprík, listovej zeleniny, paradajok, brokolice, kapusty či kelu.

Nedostatok kyseliny listovej môže vyvolávať chronickú únavu a anémiu. Preto je dobré dopĺňať vitamín B konzumáciou zeleniny so zelenými listami a s obsahom škrobu, ako sú fazuľa, šošovica a špargľa.

Ak nejeme dostatok zeleniny, môžu nám chýbať vitamíny, čo má za následok oslabený imunitný systém. Organizmus tak nedokáže prekonávať vírusy. „Naplňovať chladničku listovou zeleninou je zdravý a prirodzený spôsob, ako bojovať proti infekcii, pretože táto zelenina je vynikajúcim zdrojom vitamínu C, ktorý telu pomáha budovať si obranné reakcie a čeliť voľným radikálom. Skracuje tiež dobu rekonvalescencie,“ zdôrazňuje dietologička Abby Sauerová.

Stimulácia mozgu pomocou potravín

Aj zábudlivosť môže byť príznakom deficitu zeleniny v jedálničku. Nedostatok výživných látok oslabuje mozgové funkcie a zapríčiňuje nižšiu výkonnosť mozgu. „Luteín, výživná látka, ktorá pomáha zlepšovať schopnosť učenia a pamäti, sa vyskytuje v rôznej listovej zelenine, napríklad v karotke, brokolici, kukurici a v paradajkách,“ upozorňuje Sauerová. Ak svoju stravu každý týždeň obohatíme o tieto druhy zeleniny, doprajeme mozgu výraznú stimuláciu.

Výživa tiež môže hrať zásadnú úlohu v schopnosti organizmu reagovať na stres a čeliť mu. Zápal je prirodzenou odpoveďou tela na stresové situácie. Je teda vhodné organizmu dodávať potraviny s protizápalovými vlastnosťami, ako je napríklad losos alebo tuniak, ktoré sú bohaté na nenasýtené mastné kyseliny a listovú zeleninu a papriku, ktoré sú zdrojom antioxidantov, polyfenolov a karotenoidov.

Ovocie a zelenina obsahujú vlákninu, ktorá navodzuje pocit sýtosti, vďaka čomu sa najeme aj z menšieho množstva jedla. „Väčšina ovocia a zeleniny má tiež nízku kalorickú hodnotu, a to je veľká výhoda, keď chceme zhodiť nejaký ten kilogram,“ dodáva na margo výhod konzumácie zeleniny doktorka Emily Rubinová z univerzitnej nemocnice Thomasa Jeffersona.

Fotogaléria


Tagy:
konzumácia zeleniny signály tela

14.05.2018  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: ČTK, zh

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia