Desatoro zdravého stravovania na rok 2018: Tieto zásady by odteraz mali byť posvätné!

29.12.2017 | Diskusia

Prelom nového a starého roka je ideálnym obdobím na reštart. Doprajte si ho aj v stravovaní! Naučte svoje telo ovládať desať zásad zdravého stravovania naspamäť a pokušenie nebude mať šancu!

Aký tanier, také zdravie, upozorňujú odborníci z Úradu verejného zdravotníctva SR (ÚVZ SR), ktorí v spolupráci so Svetovou zdravotníckou organizáciou (WHO) pripravili prehľadný informačný leták s užitočnými tipmi na zmenu jedálnička. Chcete sa v novom roku cítiť fit? Dajte sa do boja s kilami aj spomaleným trávením!

Čítajte viac: Zjedli ste priveľa cukru? Rýchla náprava, ktorá to zachráni!

Vašou každodennou výživovou mantrou by mala byť konzumácia vlákniny – mala by tvoriť až polovicu vášho „zdravého taniera“ (30 gramov). Jej zdrojom sú okrem celozrnných obilnín a výrobkov z nich aj strukoviny, kapusta, mrkva, paprika, sója, jablká a zemiaky. Celozrnné obilniny by mali pokrývať tretinu denného príjmu potravy.

Nezabúdajte ani na dostatočné množstvo bielkovín! V ideálnom prípade by ste ich mali konzumovať vo forme rýb, strukovín, orechov, vajec a chudého mäsa. Bielkoviny nájdete aj v mliečnych výrobkoch – odborníci odporúčajú denne skonzumovať aspoň dva poháre mlieka, jeden jogurt či tri kocky tvrdého syra. Pri jogurtoch, syroch alebo sladených mliečnych výrobkoch si však dávajte pozor na ich energetickú hodnotu. Súčasťou „zdravého taniera“ sú aj tuky, z ktorých naše telo čerpá veľa energie. Preferujte však prirodzené tuky, ktoré nájdete najmä v orechoch, avokáde, rybách a panenských rastlinných olejoch.

Ovocie a zeleninu sa snažte konzumovať v čerstvom stave. Mali by tvoriť až tretinu (5 porcií) z dennej stravy, pretože sú dôležitým zdrojom živín (vitamíny, minerály, vláknina a kyselina listová). Jedna porcia ovocia a zeleniny zodpovedá napríklad poháru krájanej zeleniny alebo ovocia.

Popri strave by mal byť samozrejmosťou aj pravidelný pohyb (minimálne 30 minút fyzickej aktivity denne). Z nenáročnejších športových aktivít si môžete vybrať napríklad svižnú chôdzu, beh alebo cvičenie, pri ktorom zapojíte čo najviac svalových partií.

Desatoro zdravého taniera na rok 2018

  1. Jedzte pravidelne, aspoň 5-krát denne.
  2. Snažte sa znížiť príjem soli na 5 gramov denne.
  3. Obmedzte konzumáciu jedál a nápojov s pridaným cukrom.
  4. Ovocie a zeleninu si doprajte denne (5 porcií).
  5. Každý deň vypite aspoň dva litre tekutín (preferujte pitnú vodu a nesladené nápoje).
  6. Jedzte dostatok vlákniny (obsahujú ju celozrnné obilniny a výrobky z nich).
  7. Stužené tuky (napr. margaríny) nahrádzajte panenskými rastlinnými olejmi.
  8. Zo zdrojov bielkovín konzumujte najmä ryby, chudé mäso, hydinu, vajíčka, fazuľu, hrach, sójové výrobky a nesolené orechy a semená.
  9. Zvýšte príjem nízkotučného mlieka a mliečnych produktov, ako sú mlieko, jogurty a syry.
  10. Uprednostňujte menšie porcie jedál.

Fotogaléria

29.12.2017  |  Foto: Thinkstock.com, ÚVZ SR  |  Zdroj: zh

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia