Zjedli ste priveľa cukru? Rýchla náprava, ktorá to zachráni!

27.12.2017 | Diskusia

Čelíte dozvukom z vianočného hodovania? Aj keď štedrovečernú hostinu máme za sebou, ešte ani zďaleka sa neskončil boj so sladkými vianočnými dobrotami. Našťastie, prehrešok v podobe skonzumovaného jedla s vysokým obsahom cukru sa dá napraviť!

Čas sa nedá vrátiť. Ak si doprajete viac, než ste pôvodne mali v pláne, je neskoro. Nebuďte však na seba až takí prísni! Po prvé, vianočné sviatky sú len raz za rok a po druhé, predsa len sa dá zachrániť situácia, v ktorej ste sa ocitli po tom, čo ste si dopriali vianočné dobroty. Obzvlášť, ak išlo o pokrmy s vysokým obsahom cukru. Pomôže, ak si dáte do poriadku svoje telo a zlepšíte trávenie, keď už ste si dopriali sladké koláčiky.

Krok 1: Uvedomte si, čo ste spravili

Jednoduchý, no veľmi dôležitý krok na úvod, vďaka ktorému zabránite ďalšiemu prejedaniu, ako sa uvádza na rd.com. Koláčiky zo štedrovečernej hostiny ešte ostali na stole a častokrát tam u mnohých nájdu svoje miesto aj po novom roku.

Čítajte tiež: Pijete vodu na prázdny žalúdok? Na toto si dávajte pozor!

"V okamihu, keď dáte do úst niečo sladké, čelíte návalu dopamínu, čo je hormón, vďaka ktorému sa cítite výborne a ktorý má dokonca návykové vlastnosti," upozorňuje Amanda Bontemoiová, RD, odborníčka na výživu z NYU Langone Laura a Isaac Perlmutter Cancer Center.

Keď prijmete rafinovaný cukor, nezačne sa tráviť a rýchlo preniká žalúdočnou stenou a stimuluje pankreas k nadmernej sekrécii hormónu inzulínu. Cukor sa dostáva do krvi a pankreas vylučuje inzulín. Tým uľahčí jeho prechod cez bunkovú membránu do tkanív, kde sa využíva ako palivo. Metabolická rovnováha je narušená a vo vašom mozgu taktiež prebiehajú zmeny! Človek si na príval dopamínu rýchlo zvykne a bude mať potrebu dopriať si jeho zdroj častejšie a vo väčších dávkach. Nepodľahnite tomu a nedovoľte, aby cukor ovládal vaše telo.

Krok 2: Dajte si arašidové maslo a zeleninu

Skonzumujte potraviny, ktoré sú bohaté na výživné látky a ktoré odvrátia škody, ktoré napáchal cukor. Rafinovaný cukor ničí črevné baktérie, ktoré tvoria vitamíny skupiny B. Odčerpáva ich, keďže ich spotrebúva pre svoj metabolizmus.

"Lyžica arašidového masla alebo hrsť orechov vám dodá zdravý tuk a bielkoviny," tvrdí Jennifer Powell Weddigová, PhD, RDN, profesorka výživy na Metropolitan State University of Denver. "Alebo si dajte hummus so zeleninou, ktoré obsahujú vlákninu, ktorá pomáha spomaliť absorpciu jednoduchých cukrov."

Krok 3: Vezmite schody útokom

Po množstve cukru sa budete cítiť unavení a najradšej by ste si ľahli. Vyhnite sa tomu! Pohyb vám pomôže. Nemusíte sa týrať v posilňovni, stačí chôdza po schodoch alebo prechádzka. Štúdia v časopise Diabetes Care zistila, že starší ľudia, ktorí chodili po dobu 15 minút po každom jedle, mali nižšiu hladinu cukru v krvi, než tí, ktorí sa prechádzali po dobu 45 minút v neskorom dopoludní alebo pred večerou.

Krok 4: Pite čaj s citrónom

Zelený čaj a citrón sú diuretiká, čo znamená, že strávite viac času na toalete.

"Aj keď tým priamo neodstránite cukor z tela, zelený čas s citrónom prinúti krv, aby ho čerpala obličkami rýchlejšie," tvrdí Amanda Bontemoiová, RD.

Nezabudnite na pitný režim v podobe obyčajnej vody, ktorá zaplní žalúdok.

Krok 5: Naplánujte si raňajky na druhý deň

Vyvážané raňajky s nízkym obsahom cukru sú po zhrešenom dni nevyhnutné.

"Ideálne je dopriať si raňajky s vysokým obsahom bielkovín, stredným obsahom tuku a nízkym obsahom sacharidov," varuje odborníčka. "Vďaka proteínom budete dlhšiu dobu sýti."

Skúste napr. omeletu so zeleninou a plátkom celozrnného toastu, ktorý môžete zjesť s plátkom avokáda. Pozor však na kávu, ktorá sa na prvý pohľad môže zdať ako výborným životabudičom, no môže sa v nej skrývať veľa cukru. Obzvlášť, ak uprednostňujete instantnú kávu alebo iné druhy ako cappucino a iné krémové formy, ako radí Jason Ewoldt, MS, RDN, dietológ z Mayo Clinic Healthy Living Program. Radšej stavte na čaj.

Krok 6: Smoothie má zelenú

Smoothie so zeleninou a ovocím vás doslova nabije vlákninou a inými výživnými látkami, o ktoré vás pripravil cukor. Zmiešajte ovocie so zeleninou a použite ich v pomere 1:2, pričom zo zeleniny si vyberte špenát alebo kel. Môžete pridať proteín vo forme nesladeného jogurtu alebo arašidového masla. Svoje miesto má aj nesladené sójové mlieko, nesladené mandľové mlieko a zelený čaj.

Krok 8: Preč so zvyškami jedla

Váš mozog je pod vplyvom dopamínu, preto by ste mali odstrániť pokušenia. Zbavte sa vianočných koláčikov, prineste ich napr. do práce, kde sa určite po nich len tak zapráši. Štúdia, zverejnená v International Journal of Obesity prišla na to, že tí, ktorí mali jedlo pred očami, mali väčšiu pravdepodobnosť, že budú obézni a nakoniec zjedli viac cukru a menej zdravých jedál ako ostatní účastníci.

Krok 9: Zabudnite na pocit viny

Neobviňujte sa neustále z toho, že ste podľahli. Možno to nakoniec ani nie je také zlé, ako si myslíte. Podľa jedného výskumu by ste museli prijať až 3500 kalórií, aby ste získali kilo tuku. Toľko má približne 44 čokoládových tyčiniek. Aj keď ste zjedli veľa cukroviniek, neznamená to automaticky, že hneď priberiete. Štúdia z Nového Zélandu tvrdí, že ľudia, ktorí zjedli čokoládovú tortu s pocitom viny boli menej úspešní pri udržaní si hmotnosti v porovnaní s tými, ktorí ju brali ako oslavu alebo výnimočnú príležitosť. Jedlo si treba užiť a pomaly si ho vychutnať, jedine vtedy z neho budete mať väčšie uspokojenie než ho len rýchlo prehĺtať. Raz za čas je dobré osladiť si niečím život!

Fotogaléria

27.12.2017  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia