Zdravý je len jeden spôsob prípravy ryže: Väčšina ľudí robí chybu, pri ktorej hrozí otrava

20.08.2017 | Diskusia

Spôsob, akým varí ryžu väčšina ľudí, môže byť nebezpečný. Častí konzumenti tejto obilniny sa podľa odborníkov vystavujú riziku zdravotných problémov. Otrava jedovatým arzénom sa prevteľuje do viacerých obávaných diagnóz.

Pripravujete ryžu na panvici alebo v hrnci čakajúc, kým sa z nej prebytočná voda neodparí? Robíte chybu! Nedávne experimenty dokazujú, že tento spôsob prípravy nedokáže dostatočne zabrániť potenciálnej otrave arzénom, ktorého stopy sa do ryže dostávajú cez kontaminovanú vodu určenú na zavlažovanie či počas priemyselných procesov.

Čítajte viac: Nové odporúčanie v zdravej výžive: Takto má vyzerať ideálne stravovanie!

Jedovatý arzén vedci dávajú do súvislosti so srdcovými ochoreniami, cukrovkou aj rakovinou. Existujú tiež dôkazy, že nepriaznivo vplýva na kognitívny vývoj detí. Odborníci ho spájajú aj s dojčenskou úmrtnosťou a komplikáciami v tehotenstve. Hoci sa dlho predpokladalo, že arzén sa už v uvarenej ryži nenachádza, posledné zistenia dokazujú opak.

Najlepším pomerom je 5:1

Andy Meharg, profesor biológie z Queens University Belfast testoval v rámci programu BBC s názvom Trust Me, I’m a Doctor tri spôsoby prípravy ryže vo vzťahu k obsahu arzénu. V prvom pokuse použil dva diely vody k jednému dielu ryže a vodu nechal odpariť ako pri bežnom varení ryže. Arzén však v ryži ostal. Keď potom použil päť dielov vody na jeden diel ryže, hladina arzénu sa znížila o polovicu. Najúčinnejšia však bola tretia metóda, pri ktorej ryžu cez noc namočil do vody a preplachoval, až kým nebola odtekajúca voda číra. Až vtedy ryžu začal variť v pomere päť ku jednej. Obsah toxického arzénu sa v tomto prípade Mehargovi podarilo znížiť až o 80 percent.

Ryža obsahuje 10 až 20-krát viac arzénu ako iné obilniny. Zdravotné riziko z jeho kontaminácie sa týka najmä častých konzumentov ryže. V praxi to znamená, že ak dospelí konzumujúci niekoľko porcií ryže týždenne, sú vystavení relatívne vysokému riziku intoxikácie. Zdrojom malého množstva arzénu môžu byť aj ryby, mäkkýše, mäso a hydina, uvádza WHO.  

20.08.2017  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: zh

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia