Je vegánstvo dobrý nápad alebo len omyl? Pravda o trende v stravovaní!

27.02.2017 | Diskusia

Trendom súčasného stravovania sa čoraz viac stáva vegánstvo. Vegán je človek, ktorý nekonzumuje žiadne mäso, mlieko, syry, mliečne výrobky, med, ani vajíčka. Ľudia holdujúci tomuto životnému štýlu nepoužívajú produkty vyrobené zo zvierat, ani tie výrobky, ktoré boli testované na živočíchoch.


Aké sú výhody vegánstva?

I napriek špecifickému stravovaniu, počet vegánov vo svete neustále stúpa. Niektorí odborníci tvrdia, že správne zostavená vegánska strava je zdraviu prospešná a pomáha v prevencii, či liečbe niektorých civilizačných chorôb ako sú vysoký krvný tlak, cholesterol, alebo cukrovka. Iní špecialisti na výživu však dvíhajú varovný prst a sú presvedčení, že úplným zrieknutím sa živočíšnych produktov, telo prichádza o vzácne vitamíny, živiny a správne tuky.

Reportérka o zdraví a vede Sarah Elizabeth Richards prijala výzvu a jedla počas jedného týždňa vegánsku stravu. A čo zistila? Ešte predtým, než prešla na stravu samotnú, si na internete vyhľadala relevantné informácie k danej téme. Sama vyskúšala rôzne diéty napríklad vysoko proteinovú, ktorú doslova zbožňovala, no napriek tomu sa jej nepodarilo schudnúť kilogramy, ktoré nabrala po operácii kolena. Ako uviedla, práve preto ju prekvapil výskum Harvardských vedcov, ktorí zistili, že vegáni majú oveľa väčšie úspechy v chudnutí, ako ľudia ktorí držia iné diéty.

Aj výskumník Gabrielle Turner-McGrievy z Univerzity v Južnej Karolíne potvdil túto informáciu vo svojej štúdii, podľa ktorej vegáni znížili svoju hmotnosť v priemere o viac ako sedem kíl v priebehu šiestich mesiacov. Čo je zaujímavé, nemuseli pritom rátať kalórie. Vedec je presvedčený, že úspech spočíva v tom, že vegáni neprijímajú nasýtené tuky zo syra a mäsa, ako bežní ľudia a jedia veľa vlákniny, na ktorú su rastliny bohaté.

„Výhodou je, že vegánska strava má menej kalórií, čiže človek môže zjesť aj viac jedla,“ tvrdí.

V jeho štúdii sa rovnako uvádza, že vegánska strava má pozitívny vplyv na činnosť srdca a môže znížiť riziko vzniku mnohých druhov rakoviny.

Výsledky po absolvovaní experimentu

Ako reportérka Richards uviedla, so samotným stravovaním problém nemala, keďže na internete sa dá nájsť veľa chutných receptov. Na raňajky si napríklad pripravovala smoothie s ovocím, mangoldom a chia semienkami. Jedla najmä fazuľu, šošovicu, tekvicu, sladké zemiaky, tofu, orechy a proteínový prášok.


Koniec paniky, keď niekoľko dní nemôžete na záchod: Trik, ktorý hneď rozhýbe črevá!


„Bolo zábavné experimentovať a kombinovať tieto potraviny. Naučila som sa znova milovať hnedú ryžu,“ povedala. 

Obľúbeným jedlom bola quinoa s rôznymi druhmi šalátu, restovanou mrkvou, cícerom a domácim pestom. Keď mala chuť na sladké, dala si konopnú tyčinku. Priznala, že po týždni sa cítila lepšie, schudla takmer dva kilogramy.

„Moje telo sa odvodnilo, mala som oveľa viac energie, spala som lepšie, aj pleť bola čistejšia a žiarivejšia,“ povedala.

Ako dodala, rozhodnutie byť vegánkou po dobu jedného týždňa, zmenilo jej vzťah k jedlu. Ocenila, že sa po jedle necíti plná. Očakávala, že jej budú chýbať hamburgeri, no prekvapením bolo, že postrádala skôr „zdravé potraviny“ ako lososa, grécky šalát s fetou, či vegetariánsku omeletu.

„Myslím, že tento spôsob stravovania ešte istý čas budem dodržiavať, aby som ešte viac schudla, ale nie som si istá, či chcem byť vegánka navždy“, vyjadrila sa.

Páčia sa jej odporúčania vegán bloggerky Kristy Turner, ktorá navrhuje nájsť rovnováhu, byť všežravcom cez víkend, alebo aspoň jeden deň v týždni a ostatné dni byť vegánom.

Aspoň tri týždne

Vedec Turner-McGrievy odporúča ľuďom, ktorí sa rozhodnú vyskúšať vegánsku stravu, vydržať aspoň tri týždne.

„Práve tento čas je dostatočný, aby sa chuťové poháriky prispôsobili a zároveň sa objavili viditeľné úbytky na váhe“.

Ak ste sa práve rozhodli prejsť na vegánsku stravu, skonzultujte to najskôr s vašim lekárom, alebo špecialistom na výživu, ktorí zhodnotia váš momentálny zdravotný stav.

Čítajte tiež: Milovníci bieleho pečiva si prídu na svoje: Rokmi známe tvrdenie nie je pravdivé!

27.02.2017  |  Text: pp   |  Foto: Pixabay.com  |  Zdroj: womenshealthmag.com

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia