Koniec rozruchu okolo sladidiel: Kompletný prehľad s čím sladiť, aby neutrpela postava!

02.03.2017 | Diskusia

Kokosový cukor, trstinový cukor, sirup z agáve.. Na trhu máme množstvo sladidiel, ktoré dodajú pokrmom špecifickú chuť. Ako sa však v nich vyznať? Ktoré sladidlo je najzdravšie a od ktorého radšej ruky preč?

Trstinový cukor

To, že rafinovaný biely cukor je jedom 21. storočia, už každý vie. Považuje sa za zabijaka a spúšťača množstva chorôb, vrátane obezity, cukrovky a srdcových chorôb. Aj preto mnohí siahajú po iných alternatívach, o ktorých si myslia, že sú zdravšie. No je to skutočne tak? Príkladom je trstinový cukor, ktorý sa považuje za jednu z najbežnejších náhrad bieleho cukru. Stále si však mnoho ľudí neuvedomuje, že ich energetická hodnota je porovnateľná. Na druhej strane obsahuje okrem iného aj glukózu a fruktózu, ktoré sú v tele ľahšie využiteľné a je hodnotnejší ako biely cukor. Bohužiaľ, má vysoký glykemický index. Taktiež si ho mnohí zvyknú pomýliť so zafarbeným bielym cukrom, ktorý na prvý pohľad vyzerá ako trstinový cukor. 

Tekuté zlato 

Med používame všetci, či už do čaju, na pečenie, na varenie. Je súčasťou mnohých domácnosti. Niet divu, keďže má výbornú chuť a navyše, ulahodí nášmu zdraviu. Obsahuje množstvo vitamínov, minerálov a iných prospešných látok. Nepasterizovaný med obsahuje vyše 21 kalórií, stopové množstvo vitamínu C, horčíka a to aj v jednej malej čajovej lyžičke.

“Čo sa týka osladenia pokrmu jednoduchým cukrom, tak môžeme med považovať za jednu z najvhodnejších alternatív vytvorenia pôžitku zo sladkej chuti, samozrejme najvhodnejšie je aby bol spoločne med naviazaný napr. na bielkovinovú potravinu (napr. tvaroh) s vlákninovou (napr. zelenina), “ dodal výživový poradca Ing. Libor Javro.

Med sa preto môže zdať ideálnym sladidlom, ak si chceme osladiť nápoj či pokrm a pritom neublížime svojej postave. Avšak, keďže obsahuje veľa fruktózy, údajne sa považuje za "horší" ako obyčajný biely cukor, ktorý má v sebe menšie množstvo. Ak máte problém so strávením fruktózy, treba sa medu vyhýbať.

Je fruktóza pre nás skutočne nebezpečná?

 „S fruktózou nie je problém, pokiaľ sa jedná o prirodzene sa vyskytujúcu zložku potravín (nie je umelo pridávaná). Je to tak isto jednoduchý cukor, s ktorým treba vedieť narábať, keď je na neho naviazaná vláknina, napr. v ovocí sa jej účinky resp. transformácia spomaľujú.“ dodal odborník na výživu.

Zároveň dodal, že spájanie fruktózy a niektorých ochorení je možné v prípade, ak je fruktóza zneužívaná priemyselnou výrobou. Preto by sme sa podľa odborníka mali naučiť pracovať s cukrami či ich alternatívami. Ak sa človek naučí ako a kedy si ich dopriať tak, aby nám neuškodili, bude si vedieť vybrať najvhodnejšiu alternatívu a tak „pretransformovať potravinársky priemysel.“

Všade samý kokos

Po kokosovom oleji prišla na rad kokosová voda a do tretice sa na trhu objavil kokosový cukor. Je vyrobený z miazgy kokosovej palmy, má bielu textúru, je takmer bez chuti. 

V čajovej lyzičke tohto cukru nájdete stopové množstvo minerálov ako fosfór, magnézium, kalcium. Podľa odborníkov by sme nemali použiť viac ako štvrť šálky a to opäť kvôli fruktóze.

„Kokosový cukor obsahuje menej fruktózy ako biely cukor, takže ho pečeň dokáže zmetabolizovať lepšie,“ povedala Alexandra Casperová, odborníčka na výživu a jedlo.

Mnoho zástancov zdravej výživy a fitness trénerov považuje kokosový cukor za jednu z najlepších možností, ako si osladiť život a pritom si udržať štíhlu postavu. Vyrába sa totiž organickým spôsobom, má nízky glykemický index a od ostatných sladidiel je jedinečný vyšším obsahom cenných látok, vrátane vitamínu C, B1, horčíku a draslíku.  

Čo je teda lepšie? 

Cukry a sladidlá nás lákajú v mnohých podobách. Okrem spomínaných môže byť skveľou voľbou stévia, javorový sirup, jačmenný slad, trstinová melasa.. Každé z nich nesie určité zdravotné riziká, no na druhej strane, vyniká i zdraviu prospešnými účinkami. Ktorý si vybrať? Množstvo odborníkov sa prikláňa hlavne ku kokosovému cukru, no aj v tomto prípade môže človek šliapnuť vedľa! Na trhu možno natrafiť aj na nekvalitný kokosový cukor. Treba si všímať hlavne jeho farbu, ktorá by mala byť tmavožltá až bledohnedá. Ak je príliš tmavý, bol zrejme pri výrobe príliš prepálený, čo znižuje jeho kvalitu. Popr. si môžete vybrať stéviu, ktorá vyniká výraznejšou sladkou chuťou s nulovým množstvom kalórií. 

Ak vám kokosový cukor či stévia príliš "nevoňajú", pokojne siahnite po mede. Ale pozor, len s mierou. Pri veľkom množstve sa aj na prvý pohľad zdravé tekuté zlato môže zmeniť na nepriateľa..  

Čítajte tiež: Milovníci bieleho pečiva si prídu na svoje: Rokmi známe tvrdenie nie je pravdivé!

02.03.2017  |  Text: Janka   |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: red, greatist.com

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia