Čím viac, tým horšie: Lekári upozorňujú na zaužívaný mýtus o pitnom režime!

18.04.2018

Ak ste do seba "tlačili" čo najviac vody v domnienke, že tým spravíte niečo pre svoje zdravie, prepočítali ste sa. Lekári vyvrátili mýtus o prospešných zdravotných benefitoch prijímania väčšieho množstva tekutín a uviedli to na správnu mieru! Takto to v skutočnosti je!

Bez vody nemôže náš organizmus fungovať. Nemohli by sme robiť každodenné činnosti, na ktoré sme zvyknutí, cítili by sme sa malátne, unavene, bolela by nás hlava a celkovo by sme sa necítili fit. Preto sú tekutiny dôležité. Avšak, odporúčanie, ktoré hovorí o prijímaní veľkého množstva tekutín je nepravdivé a ani zďaleka nemá dostatok vedeckých dôkazov! Konkrétne sa hovorí o vypití ôsmich pohárov denne, alebo inak povedané, dvoch litrov vody.

Čítajte tiež: Veľký mýtus o počte spermií: Nie je len problémom neplodnosti, znamená oveľa viac!

Magazín dailymail.co.uk oslovil rôznych lekárov, z ktorých všetci považujú toto tvrdenie za veľký mýtus, ktorým si dokonca môžete aj ublížiť!

Podľa tohto sa riaďte

S týmto tvrdením sa nestotožňuje Karen Dwyerová, zástupkyňa vedúceho na lekárskej fakulte Univerzity Deakin v Geelongu. Varuje, že nadmerný príjem vody môže byť dokonca nebezpečný, čo sa týka hlavne tých, ktorí  majú nejakú srdcovú chorobu. Podľa nej je najlepším meradlom úrovne hydratácie farba nášho moču! Obličky majú pozoruhodný schopnosť koncentrovať vodu, takže ak ste prijali menej tekutín, obličky koncentrujú moč a pošle správu do mozgu, aby ste pili viac. Čím tmavší moč, tým viac potrebujete tekutiny. Ak máte moč priehľadný, znamená to, že ste hydratovaný.

Vincent Ho, klinický akademický gastroenterológ na univerzite v Západnom Sydney taktiež zdvíha varovný prst a dodáva, že pôvod tohto starého odporúčania pochádza z roku 1945.

"Odporúčanie piť osem pohárov vody denne zrejme pochádza z publikácie Národnej rady pre výživu v roku 1945 od Národnej akadémie vied, kde sa uvádza, že vhodnou dávkou vody pre dospelých je vo väčšine prípadov 2,5 litra denne," upozorňuje Vincent Ho.

Prehliadaný fakt

Podľa odborníka sa často prehliada fakt, že väčšina množstva tekutín je obsiahnutá v potravinách. Príkladom je karfiól či baklažán, ktoré obsahujú 92 % vody. Preto neexistuje univerzálny prístup, čo sa týka pitia tekutín. Na druhej strane osoby s určitými chorobami alebo žijúce vo veľmi teplom podnebí môžu vyžadovať zvýšený príjem tekutín. Je to však individuálne.

O tom, že vodu prijímame aj z jedla, hovorí Michael Tam, lekár a prednášajúci na univerzite v Sydney. Hlavne šťavnaté potraviny nám dodajú veľké množstvo tekutín, ako je ovocie a zelenina. Menej zjavná je voda tiež z metabolizmu potravy. Premena tukov, uhľohydrátov a bielkovín na energiu v našich telách vytvára vodu. Namiesto toho, aby ste sa sústredili na počet vypitých pohárov, jednoducho pite tekutiny, keď ste smädní.

Je to individuálne

Skutočný objem vody požadovaný za deň závisí od každodenných činností, zdravia a klímy, v ktorej žijete. Ako vysvetľuje Jon Barlett, športový vedecký výskumník na Victoria University v Melbourne, závisí od mnohých interných a externých faktorov, koľko vody treba vypiť.

Zrátané a podčiarknuté. Informujte sa u svojho lekára, koľko vody by ste mali vypiť, keďže on pozná váš zdravotný stav najlepšie. Ak chcete vedieť, či ste prijali dostatočné množstvo tekutín, jednoduchým a spoľahlivým ukazovateľom je váš moč.

Fotogaléria

18.04.2018  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Diskusia