Sedem mýtov o málo známom ochorení: Odhaľte, čo je za záhadnými bolesťami brucha!

12.12.2017

Črevná chrípka, skazené alebo príliš tučné jedlo, nervozita pred stretnutím. Všetci sme to niekedy zažili, bolesti brucha nás väčšinou úplne vykoľaja. Pätnásť percent ľudí ale trápia tieto príznaky dlhodobo, aj niekoľkokrát týždenne…

Za svoje príznaky sa často hanbia, svojmu okoliu nič nepovedia a nechajú, aby im ovplyvňovali ich súkromný aj pracovný život. Nevedia, že pre ich komplikácie existuje názov a je nutné dlhodobé riešenie.

Čítajte tiež: Používate tento rastlinný olej? Jeho vplyv na mozog vás zaskočí!

Môže ísť totiž o syndróm dráždivého čreva (skratkou IBS - Irritable bowel syndrome), ktorého liečbu by namiesto liekov na akútne zažívacie problémy mali dlhodobo doplniť probiotiká a ďalšie látky vhodné pre starostlivosť o črevá – pri IBS sprevádzaného hnačkou probiotické kvasinky, pri zápchovej forme IBS vláknina a pri IBS s nafukovaním tráviace enzýmy. Pripravili sme pre vás základné mýty o tomto málo známom ochorení.

  1. Mýtus: O „TOM“ sa nehovorí

Predsa nebudem niekomu rozprávať, ako sedím ráno na záchode.

Fakt: Len 1/3 pacientov rieši komplikácie so svojím lekárom. Mnoho chorých tají svoje komplikácie i pred svojou rodinou a priateľmi. Strach z toho, že „budú obťažovať okolie“, prináša stres a ten príznaky ďalej zhoršuje. V tomto prípade platí príslovie „povedaná starosť, polovičná starosť“.

  1. Mýtus: Syndróm dráždivého čreva je len nejaký pseudovýmysel

Mnoho ľudí je presvedčených, že časté bolesti brucha, hnačky, zápchy a nafukovanie sú bežné a zároveň drobné zdravotné problémy, za ktoré si dotyčný môže sám, alebo sú len výhovorkou.

Fakt: IBS trápi 15 % z nás – zhruba 65 % z toho sú ženy. Diagnózu určuje gastroenterológ na základe vylúčenia vážnych narušení tráviaceho ústrojenstva a početnosti a povahy príznakov. Alarmujúci je tiež fakt, že skúsenosti s týmto zdravotným problémom má 6 - 14 % detí a dospievajúcich.

  1. Mýtus: Syndróm dráždivého čreva sa týka iba tých, ktorí jedia zle

Pokiaľ niekto je tučné alebo sladké, nemôže sa diviť, že ho potom bolí brucho. „Boh vie, čo zasa zjedol“.

Fakt: Syndróm dráždivého čreva často postihuje aj tých, ktorí sú aktívni a žijú zdravo. Príčinou IBS môže byť nielen jedálny lístok, ale napríklad stres narušujúci rovnováhu mikroflóry. Kvôli vysokej koncentrácii neurónov v tráviacich orgánoch je často používaný termín „druhý“, alebo tiež „črevný“ mozog.  Ten je zodpovedný za strach, úzkosť i intuíciu. Aj keď príznaky môžeme najskôr pociťovať len pred stresovou situáciou (míting, skúška, nepríjemná situácia), rýchlo nás začnú trápiť aj niekoľkokrát týždenne bez konkrétneho dôvodu. Medzi ďalšie príčiny patrí nevyliečená infekcia tráviaceho traktu či fyziologické dôvody, ako sú dlhšie črevo alebo väčšia citlivosť na bolesť.

  1. Mýtus: Stačí, pokiaľ budem riešiť akútne problémy – preháňadlá pomôžu na zápchu a „čierne uhlie“ na hnačku

Pokiaľ mi niečo je, tak si vezmem tabletku. Nie je čo riešiť.

Fakt:  Zameranie sa na príznaky choroby nie je správnym riešením. Dôležité je pátrať po príčinách a zamerať sa na dlhodobú liečbu s cieľom udržovať mikroflóru čriev v rovnováhe. Syndróm dráždivého čreva je chronické ochorenie a jeho príznaky sa môžu kedykoľvek vrátiť. Našťastie je ale možné jeho prejavy zmierniť a znížiť ich intenzitu. To, ktoré potraviny je vhodné dlhodobo obmedziť, sa pritom u jednotlivých pacientov líši podľa príznakov.

  1. Mýtus: Jediné, čo dlhodobo pomôže, je prísna diéta

Rožok a čaj všetko vyriešia.

Fakt: Diéta je súčasťou liečby IBS. Ďalej je ale potrebné dbať na dostatok pohybu, obmedzenie stresu a vhodné je tiež doplnenie probiotík. Spomínaná diéta sa líši podľa konkrétnych prejavov choroby.

  • V prípade bolestí brucha sprevádzanými hnačkami ide o obmedzenie mlieka a mliečnych výrobkov, perlivých nápojov, ovocia, z ktorého nás preháňa (napr. slivky), zeleniny, z ktorej nás nafukuje (napr. karfiol), korenia a tučných jedál. Odborníci odporúčajú dlhodobú liečbu klasickými probiotikami doplniť o probiotické kvasinky Saccharomyces Boulardii. Probiotiká môžu nielen obnoviť rovnováhu črevnej mikroflóry, ale potlačujú črevné infekcie, podporujú trávenie a normalizujú pohyby čriev.
  • Bolesti brucha a zápcha sú príznaky, pri ktorých sa diéta zameriava na obmedzenie bieleho pečiva, ryže, sladkostí, alkoholu, kávy a perlivých nápojov. Probiotiká je vhodné doplniť dostatkom vlákniny nielen v rámci jedálnička, ale aj doplnkami stravy.
  • Pri bolestiach brucha sprevádzanými nafukovaním je vhodné obmedziť zeleninu, z ktorej nás nafukuje, strukoviny, cibuľu, mliečne výrobky, ale napr. aj jablká. Odporúčané sú naopak uhorky, mäta, špargľa, baklažán, banány alebo ananás. Probiotiká je vhodné doplniť tráviacimi enzýmami, ktoré znižujú nafukovanie, plynatosť, kŕče a bolesti v bruchu.
  1. Mýtus: IBS nie je závažné ochorenie a nie je nutné ho riešiť

Hnačku každý prežije.

Fakt: IBS síce nespôsobuje trvalé fyzické poškodenie tráviaceho traktu, nezvyšuje napr. nebezpečenstvo rakoviny alebo zápalu, ale významne ovplyvňuje osobný a profesijný život. Chorí často prestávajú športovať i chodiť na spoločenské akcie. Zdravotné komplikácie ďalej zvyšujú pocit napätia a stresu, čo vedie k cyklickému zhoršovaniu príznakov. Následkom môže byť aj nutnosť riešiť situáciu konzultáciou u psychológa či psychiatra.

  1. Mýtus: Ľudia s IBS nemôžu športovať

Fakt: Pohyb je súčasťou zdravého životného štýlu všetkých, len je nutné prihliadať k aktuálnemu zdravotnému stavu. Pre pacientov trpiacich IBS sú vhodné preťahovacie cvičenia, joga, chôdza, beh alebo jazda na bicykli. Vhodné je zaradiť pohyb do denného režimu dlhodobo (aspoň pol hodiny 3x týždenne), pričom pri zhoršení príznakov je možné fyzickú aktivitu vypustiť, prípadne zvoliť vhodnejšiu alternatívu vo vnútri (doma alebo v telocvični).

Fotogaléria

12.12.2017  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: Tlačová správa

Ďalšie články

Diskusia