Bolesť chrbta sa môže skrývať za banálnymi vecami: Takto sa môže maskovať!

18.10.2017

Ochorenia pohybového aparátu spojené s bolesťami chrbta sú jednou z najčastejčích príčin hospitalizácie a práceneschopnosti na Slovensku. Príčinou jednoduchej bolesti chrbta je vždy nesprávny životný štýl, aktuálne najmä sedavé zamestnanie!

Nahradzovanie manuálnej práce sedavým zamestnaním je trend, ktorý sa v najbližších rokoch zrejme nezmení, práve naopak. Ak teda nechceme za túto „vymoženosť platiť“ zdravím, je dobré poznať príčiny vzniku bolesti chrbta a zásady, ako pracovať posediačky a správať sa pritom k svojmu chrbtu zodpovedne.

Čítajte tiež: Doktor Bukovský o mlsnej dileme: Sladké omyly, na ktoré dopláca naše telo

Ako a prečo vzniká bolesť chrbta?

Podľa MUDr. Ester Točíkovej, MBA, neurologičky zo zdravotného centra Hippokrates je bolesť ochranný mechanizmus, ktorý sme dostali od matky prírody na to, aby nás upozornil, že niečo škodlivé sa deje s naším organizmom. Bolesť, ako takú, vnímajú tzv. čidlá bolesti, t.j. špeciálne útvary v pohybovom ústrojenstve uložené okolo kostí, v šľachách a vo svaloch.

"Pokiaľ sú tieto čidlá bolesti nejakým spôsobom dráždené, toto podráždenie sa prenáša na nervové vlákna a nimi potom cez miechu sa dostáva do centrálneho nervového systému. Bolesť tak vzniká v chrbtici, v kĺbe, v kolene, no my ju vnímame mozgom," dodala odborníčka.

Ak je toto spojenie prerušené, necítime žiadnu bolesť, čo nie je práve najlepšie. Výsledkom by totiž boli negatívne zmeny nášho organizmu. Tieto receptory, teda čidlá bolesti, sú dráždené a dochádza tak k preťaženiu pohybového aparátu. Rozlišujeme dva základné druhy preťaženia: statické alebo dynamické preťaženie. Sedavý spôsob života a sedavé zamestnanie predstavuje statický spôsob preťaženia.

„Posediačky“ trávime stále väčšiu časť života, podľa niektorých zdrojov je to až 60 % dňa - sedíme pri jedle, do práce sa presúvame autom alebo MHD, sedíme v práci, sedíme na káve, sedíme pri televízii. Takýto životný štýl so sebou prináša aj množstvo zdravotných komplikácií.

„Takmer 8 z 10-ich pacientov, ktorí k nám prichádzajú s opakujúcimi sa bolesťami chrbta, má sedavý spôsob zamestnania alebo vedie sedavý spôsob života,“ hovorí MUDr. Ester Točíková, MBA.

Keď dlho sedíme, dochádza k preťaženiu určitých častí svalového šlachového aparátu a chrbtice a následkom sú poruchy držania tela. Ako upozorňuje neurologička, najčastejšie vzniká predsunuté držanie hlavy, čo sa odráža na postavení celej chrbtice, ďalej tiež zaguľatený chrbát. Aby toho nebolo málo, v oblasti hrudnej chrbtice môže dochádzať k vybočeniam tejto chrbtice doľava alebo doprava. Všetky tieto poruchy sa prenášajú aj na dolnú časť chrbtice, ktorá je pri sedení veľmi preťažená a môže dôjsť až k blokádam a k nesprávnemu postaveniu panvy. Pokiaľ jednostranné preťaženie trvá dlho, potom je následkom - vznik degeneratívnych zmien na chrbtici.

Skrýva sa za inými bolesťami!

V prípade jednostranného preťaženia pri sedavom zamestnaní najčastejšie vznikajú bolesti v driekovo-krížovej oblasti. Vyžarujú hlavne do dolných končatín, ale tiež na pľúca a do podbruška. Mnohé ženy mávajú často obavy pri bolesti dolnej oblasti bruška, že ide o gynekologické problémy. V skutočnosti však môže byť na vine niečo iné!

"Môžu byť za tým blokády, napr. skĺbenia krížovej chrbtice a panvy, " varuje neurologička.

Bolesti taktiež vznikajú v oblasti krčnej chrbtice, pliec a záhlavia, ktoré môžu vyžarovať až do hlavy. Výsledok? Môžete pociťovať závraty alebo nevoľnosť, dokonca hrozia aj prechodné poruchy videnia spolu s bolesťami hlavy.

"Sú to príznaky, ktoré často doženú vydeseného človeka k lekárovi, pretože sa bojí, že sa mu niečo deje v hlave. Najčastejšie sa ľudia boja nádorov a sklerózy multiplex. Pritom môže ísť o úplne banálnu záležitosť," tvrdí MUDr. Točíková.

Napokon vznikajú aj bolesti v hrudnej chrbtici, ktoré môžu vyžarovať dopredu na hrudník a môžu imitovať aj rôzne internistické ochorenia, napr. poruchy srdca. Ak je pohybový aparát vystavený nesprávnej záťaži a je preťažený napr. pri sedení, môžeme cítiť klasickú svalovicu. Ako ďalej vysvetľuje MUDr. Točíková, pri svalovici dochádza k pretrhnutiu drobných jemných svalových vlákien. Ide o jednu z degeneratívnych zmien, ku ktorým dochádza v priebehu času, pokiaľ ide o jednostranné zaťaženie. Ak toto zaťaženie odstránime, svalové vlákna sú schopné sa zregenerovať a pri správnom sedení ich môžeme nahradiť novými, kvalitnejšími a silnejšími.

Treba si dávať pozor aj na bolesti z kĺbov. Pri preťažení chrbtice vznikajú zápaly a deštrukčné degeneratívne zmeny.

„Jedno z najzávažnejších postihnutí chrbtice je vysušenie, degenerácia medzistavcovej platničky. Môžeme si ju predstaviť ako špongiu, ktorá by mala byť vlhká a pružná, no pri jednostrannej záťaži sa postupne vysušuje. Môže prasknúť a doslova vytiecť mimo svojej normálnej lokality a zatlačiť na nerv. Vtedy už nastanú vážnejšie situácie, vznikajú nervové bolesti, ktoré vyžadujú dlhodobú špeciálnu liečbu,“ upozorňuje neurologička.

Ako to vyriešiť?

Dôležité je, aby sme bolesti neignorovali a nenechali ich zájsť príliš ďaleko. Podľa MUDr. Točíkovej by sme nemali dovoliť, aby prešli do chronického štádia. Pri miernych bolestiach stačí zmeniť pohybový režim, upraviť pracovnú plochu, zaujať správny sed, treba sa vedieť odpútať od počítača, ktorý berie našu pozornosť a my potom zvykneme bolestivé signály ignorovať.

V prípade, že bolesť trvá dlhšie, no nie je veľmi silná, je potrebné siahnuť po adekvátnom lieku. Neurologička odporúča podávať nízke dávky antireumatických liekov, voľne dostupných v lekárňach.

„Moderná medicína má teraz k dispozícii novú možnosť a to sú tzv. vysoko-dávkované vitamíny B. Keď sa kombinujú s nízkymi dávkami nesteroidných reumatik, tak majú synergický efekt, to znamená, že sa navzájom podporujú. Nemusíme tak užívať vysoké dávky takéhoto reumatika s potenciálnymi vedľajšími účinkami. Stačia nízke dávky a bolesť sa môže riešiť,“ dodala odborníčka.

Pomôže taktiež masírovanie akupresúrneho bodu, čo je veľmi efektívny spôsob na zmiernenie či odstránenie silných bolestí, ďalej nosenie ortopedických pomôcok, napr. bedrového pásu či krčného goliera. Ak sme v práci odsúdení na niekoľkohodinové sedenie, skúsme si aspoň z času na čas sadnúť na fitloptu alebo PC vankúš. Neustálou zmenou ťažiska na sedadle sme nútení meniť polohu tela. Takéto sedenie stimuluje hlboké svaly chrbtového korzetu, ktoré pri iných činnostiach dostatočne nezapájame.

Ako správne sedieť?

Na stoličke sedíme tak, aby sme s panvou boli čo najviac vzadu a bedrová oblasť sa dotýkala opierky, ktorá je nastavená na 90 - 100°uhol voči sedacej ploche. Chodidlá by mali byť vždy celou plochou na zemi a s predkoleniami by mali mať 90°uhol. Dôležité je postavenie panvy, ktorá by mala byť centrovaná. Toto postavenie nám zabezpečí podopretie bedrovej oblasti, tzv. vypodložený sed. Kolená sú od seba na šírku panvy a výšku sedadla treba nastaviť tak, aby uhol medzi trupom a stehnami bol o niečo vyšší ako 90°, čiže bedrové kĺby sú málinko vyššie ako kolenné.

Vhodné druhy pohybu pre zdravý chrbát

Vhodným výberom pohybu dokážete bolestiam chrbta nielen predchádzať, ale ich aj zredukovať a manažovať. Mali by ste každý deň cvičiť minimálne 20 minút, aby ste vyrovnali svalovú rovnováhu, ktorá vzniká pri sedení.

Veľmi vhodným druhom pohybu sú nordic walking, chôdza (aj dozadu na precvičovanie špičiek), bicyklovanie (nie v náročných terénoch), ľahká turistika, plávanie (plavecký štýl prsia plávať správnou plaveckou technikou).

Pilates je považovaný nielen za populárne fitnes cvičenie, ale aj za výborný doplnok tréningov vrcholových športovcov či účinnú formu rehabilitácie. Do tejto kategórie patria aj Joga, SM systém a Piati Tibeťania.

Naopak, opatrní buďme pri dynamických športoch, ktoré extrémne zaťažujú len jednu polovicu tela, pri športoch s rýchlym štartom, s doskokmi (volejbal, basketbal) alebo športy na tvrdom podklade.

Bolestí chrbta sa človek nezbaví len užívaním liekov a celkovo pasívnym prístupom.

Bolestí chrbta sa dá zbaviť, pokiaľ je človek sebadisciplinovaný. Vyžaduje to každodenné cvičenie, správny sed a tiež správne zaobchádzanie samého so sebou,“ dodala odborníčka na záver. 

Fotogaléria

18.10.2017  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Diskusia