Nezáleží, či každý deň cvičíte: Ak máte tento zvyk, privolávate na seba pohromu

21.09.2017 | Diskusia

Bez ohľadu na to, koľko času strávite cvičením, vás môže sedenie pomaly, ale isto zabíjať. To hovoria vedci, ktorí radia, aby ste sedenie, ak je to možné, čo najčastejšie prerušovali a vykonávali dynamický pohyb. Nezvykajte si na príliš dlhé sedenie, je totiž rizikovým faktorom predčasného úmrtia!

 

Štúdia zverejnená v americkom odbornom magazíne Annals of Internal Medicine varuje pred príliš dlhým sedením. Podľa vedcov existuje priamy vzťah medzi dlhým sedením a rizikom predčasnej smrti. Sedenie by ste mali prerušovať aspoň každých 30 minút. U ľudí, ktorí nepretržite sedia menej ako 30 minút, sa riziko znižuje. Štúdie sa zúčastnilo takmer 8-tisíc dospelých.

Čítajte viac: Neuveriteľná zázračná technika: Takto uvoľníte stuhnutý krk za 10 sekúnd!

Zjednodušene povedané, ľudia by sa mali oveľa viac hýbať. Avšak, aj bez ohľadu na to, koľko času pohybovou aktivitou strávia, má dlhé sedenie neblahé následky na zdravie. Podľa Keith Diazovej, vedúcej autorky štúdie z Kolumbijskej univerzity, je potrebné poznať a ovládať správne zásady sedenia. „Po každých tridsiatich minútach sedenia sa postavte a pohybujte sa – kráčajte päť minút rýchlym tempom, aby ste znížili zdravotné riziká sedenia,“ radí Diazová.

Presedíme takmer desať hodín denne

Čím je človek starší, tým sa riziko ešte viac zvyšuje, pretože vo vyššom veku sme náchylnejší k „sedavému správaniu“. Už z predchádzajúcich štúdií vyplynulo, uvádza CNN, že priemerný dospelý človek strávi sedením deväť až desať hodín denne. Tento ukazovateľ sa týka najmä staršej a strednej generácie. Podľa výskumníkov zvyšuje dlhodobé sedenie riziko predčasnej smrti v súvislosti s rozličnými zdravotnými problémami, inak povedané, sedenie všeobecne zhoršuje zdravotný stav bez ohľadu na príčinu smrti a bez ohľadu na vek, rasu, pohlavie, index telesnej hmotnosti a cvičenie.

Ďalšou zaujímavosťou je, že podľa Diazovej neexistuje žiadna hraničná hodnota, pri ktorej by sa riziko smrti dramaticky zvýšilo. Platí však, že čím viac času strávime počas dňa sedením, tým horšie bude naše zdravotné skóre. Avšak tí, ktorí v rámci štúdie sedeli dlhšie ako 13 hodín denne, mali dvojnásobne vysoké riziko predčasného úmrtia v porovnaní s tými, ktorí sedeli menej ako 11 hodín. Zároveň sa ukazuje, že u ľudí, ktorých interval sedenia je kratší ako 30 minút, je riziko o 55 percent nižšie ako u tých, ktorí bez prestávky sedia dlhšie ako pol hodinu. Kto sedí na mieste viac ako 90 minút, podstupuje dvojnásobné riziko predčasnej smrti. Prečo však sedenie všeobecne približuje termín predčasnej smrti, to je pre odborníkov tak trochu záhadou. Zrejme však pôjde o súhru rizikových faktorov.

Fotogaléria

21.09.2017  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: zh

Ďalšie články

Diskusia