Závislosť na sladkostiach? Vedci zistili, ako oklamať myseľ!

21.03.2017 | Diskusia

Závislosť od cukru nie je žiadna novinka a dotýka sa takmer všetkých. Pravdou je, že od čokolády môžeme byť závislí rovnako silno ako od heroínu. Vedci však nedávno zistili, ako si s touto závislosťou definitívne poradiť.

Závislosť od cukru bola donedávna považovaná za výmysel ľudí, ktorí nevedia ovládať chuť na sladké. Pravdou však je, že cukor je vysoko návykový, a keď si naň telo navykne, údajne potrebuje 70 dní, aby si znova odvyklo. Samozrejme, v porovnaní s inými drogami, cukor nezanechá na našom zdraví také devastačné škody, no rozhodne je dôležité mať príjem cukru pod kontrolou. Ako však odolať každodennému nutkaniu dopriať si po obede sladkú bodku?

Veda môže pomôcť

Možno ste sa už o vynechanie sladkostí zo svojho jedálnička pokúšali najmenej miliónkrát a vždy bezúspešne. Ak neviete svoje chute držať na uzde a nemáte dostatočnú pevnú vôľu, musíte zmeniť taktiku. Dôležité je najskôr pochopiť, kde sa vo vás tá neovládateľná chuť berie. Podľa vedcov má tento proces dve fázy:

1. Počiatočná fáza vnuknutia

Týmto odborným pojmom sa označuje prvý moment, keď si poviete: „Dal/a by som si niečo sladké.“ Poznáte to, však? Túto fázu môžu vyvolať rôzne faktory – zvyky v stravovaní, obrazce v hlave, vône na okolí, ktoré vo vás prebudia túžbu po sladkom. Prvá fáza trvá len pár sekúnd a práve v tejto fáze je dôležité odpútať pozornosť od sladkého a myslieť na niečo iné. Ak ste v práci, znamená to napríklad prečítať si maily a odpovedať na ne, urobiť pár krokov po kancelárii či nadviazať s niekým krátky rozhovor. Ak tak neurobíte, dostanete sa do druhej fázy.


Nebezpečná látka v bežných potravinách: Skrytá hrozba, o ktorej sa málo hovorí!


2. Konkrétne obrazce

V druhej fáze si človek začne predstavovať konkrétnu vec, na ktorú má chuť, napríklad čokoládu či obľúbenú sladkosť. Predstavuje si jej obal, chuť, vôňu a pod. Z druhej fázy človek buď prejde k samotnej akcii, keď zje sladkosť, alebo, ak chce odolať, trýzni sa predstavami o sladkom a pretrváva v druhej fáze. Odborníci však tvrdia, že prekonať druhú fázu, bez toho, aby sme odolali a nesiahli po niečom sladkom, je oveľa náročnejšie, takmer nemožné.

 „Ak nie ste vyslovene hladní a odpútate pozornosť od jedla hneď v momente, keď na jedlo pomyslíte, je oveľa jednoduchšie nepodľahnúť svojim chutiam, než čakať na druhú fázu túžby po jedle a reálne si ho predstavovať," tvrdí Sophie Schumacher, ktorá zároveň verí, že ich výskum sa môže stať kľúčovým v liečbe rôznych porúch stravovania či závislostí od jedla.

Čo z toho vyplýva? Jednoducho povedané – ak chcete jesť sladkosti, nesmiete na ne myslieť ani sekundu! Nuž, teória je teória a prax je prax. Každý milovník čokolády bude zrejme súhlasiť s tým, že poraziť chuť na svoju obľúbenú dobrotu nie je také jednoduché, ako sa zdá. Ak však chcete obmedziť cukor, rozhodne to stojí za vyskúšanie. Pri najbližšom záchvate chuti na sladké preto nezabúdajte – kľúčom je okamžité rozptýlenie.

Čítajte tiež: Prehltli ste jadierka z jabĺk? Reakcia tela, ktorá na seba nenechá dlho čakať!

21.03.2017  |  Text: ts   |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: independent.co.uk

Ďalšie články

Diskusia